Mistäs minun pitikään
kertomani… Tosiaan! Siitä mikä lääkäri Rothmaierin pidoissa
oli niin tuomittavaa, siitä niin vielä. On kerran niin, että vuosi
toisensa perästä ovat torilla järjestetty pidot yltyneet aina vain
riehakkaammiksi. Hauskanpidosta ovat vastanneet kaupunkilaiset,
muista menoista lääkäri yksin. Omasta pussistaan kaikki, omasta
saavistaan kaatanut, ja saanut aikaiseksi jouluisan ehtoollisen,
jonka laatu ja määrällinen ylenpalttius on vastannut minkä
tahansa korkea-arvoisen herrasväen jouluateriaa – ja jopa minä
vähättelen pitojen antimia. Sillä niin on lääkäri valmistanut
ja viimeistellyt joulukuun ankeuteen sellaiset bakkanaalit kaikelle
kansalle tulla, ettei siinä ole ollut yhdelläkään Jumalan
luomista pienimmistä mitään moitittavaa, ei muuten muillakaan, jos
saan sanoa aivan rehellisimmän, yksityisen mielipiteeni, koska
kernaasti lääkärin pitoihin olisi voinut kutsua ruokalajien
runsauden ja maukkauden sekä loistokkaan asettelun puolesta kenet
tahansa kruunupään, ei siitä ollut kyse, taikka valtakunnan
kaakkoisimman kuvernöörin taikka ahnaimman apotin, puhumattakaan
Heidelbergin peruukkipäistä. Näin olisi aivan hyvin voinut tehdä
ja mielestäni olisi myös pitänyt, mutta eipä vainen tällainen
juolahtanut lääkärin mieleen, ei hän tahtonut pitoihinsa
hallitsijoita, ei professoreita, ei papistoa eikä virkakansaa, ei
edes naapureitaan saati raatia, ei vaikka nämä, sekä lääkärin
naapurusto että kaupunginraati, ovat kaupunkimme selkäranka ja
hyvinvoinnin sekä lähde että tae, vuodesta toiseen, joskus
paremmin, joskus vähäisimmin saavutuksin, mutta aina yhtä
ansiokkaasti yrittäen, hattu pois heidän edessään.
Lääkäri on niin
omansa. Niinpä kuuluu asiaan, ikään kuin sairaskertomuksen
luonteeseen, että lääkäri rakensi pidot laitapuolen väelle,
vähäosaisille, syntymästään saakka halvaantuneille ja
hengenlahjansa hukanneille. Raamatun hengessä, aivan, miksei niin
voi sanoa, lääkäri ei ehkä tätä termiä käyttäisi. Vielä
pitää lisätä, että erityisesti hän tarjosi ruokansa niille
ennen niin terveille, ettenkö sanoisi suorastaan animaalisen
raavaille ja karskeille Hengeleinin miehille, jotka aamulla metsään
lähtiessään palasivat illalla takaisin verissäpäin, ilman
raajaansa, ilman kättä taikka jalkaa, ilman työtä. Lääkärin
kutsuvieraat olivat juuri näitä. Virattomia perheenpäitä joista
joutilaisuuden kirous tulisi imemään viimeisetkin mehut. Heidän
seuranaan, näiden miespolojen, nähtiin myös naisia, koko naiseuden
kirjo neitsytpuolisoista hampaattomiin akkoihin, kaikki olivat
paikalla, yksinäiset juopot ja kymmenpäisen katraan mukanaan tuonut
jalattoman kirvesmiehen nuori vaimo. Lapset minun on mainittava vielä
erikseen ja heidän kaitsijansa, maaliskuun laihan kuun alla
synnyttäneet nuoret tytöt, haudan partaalta äidin rooliin
pakotetut laihat kuvatukset nyt vieläkin laihempina, omien lapsien
syöminä, lapset mukana, paljon lapsia, sylivauvoista
polvenkorkuisiin ja siitä ylemmäksi sormenmitta kerrallaan ja aina
ylemmäksi entisiin rakastettuihini saakka.
Olkoon siis selvää,
että moni pää seurasi keskustorilla sijaitsevan pramean talonsa
ikkunasta torin menoa pitojen aikaan ja paheksui, ja syvästi.
Tällöin, jo pelkästään omanarvontuntoonsa ja arvokkuuteensa
vedoten, tämä katselija jätti astumatta tuona iltana, kun
pitopöytiä tyhjennettiin kuin myös sitä seuraavana kahtena
perkeleellisenä vuorokautena jolloin juominen kaupungilla vasta
alkoi jalallaankaan ulos talostaan. Mikäli mahdollista olivat nämä
arkajalat karanneet kaupungista hyvissä ajoin kokonaan, menneet ties
minne, sukulaisiin Meinziin tai aina Veikselille. Jos tämänlaatuista
pakomahdollisuutta ei ollut, jollei Hengeleinin arvoasukkailta
löytynyt vieraanvaraisia ystäviä kaupunkimme ulkopuolelta, jotta
nämä olisivat päässeet toisten hoteisiin muutamaksi päiväksi
täten välttyäkseen ottamasta omin silmin vastaan lääkärin
tarjoamaa makaaberia joulunäytelmää, jäi heidän kyseenalaiseksi
ajankulukseen lukittautua neljän seinän sisälle, sulkea uutimet ja
jäädä pimeään.
On taas joulukuu ja se
aika, kun olemme lähenemässä ensimmäisen adventin päätöstä.
On torstai ja kellareissa pohditaan monella äänellä ja toinen ääni
kolmannen ylle kohoten niin, etteivät kellarin holvikaaret kaikkia
ääniä enää mahdu sullomaan toistensa lomaan. Sen verran pääsee
holvien alta purkautumaan äänekkäitä tunteita myös minun
korvilleni, että kuulen, tai pelkkään ihmistuntemukseeni nojaten
aavistan ja arvaan, että siellä pohditaan pitäisikö keisari
pysäyttää kesken matkan ja käännyttää muualle ja jos niin,
niin kuka sen tekisi, kuka haluaa menettää päänsä sitä temppua
kokeillessaan. Myös pohditaan, heti perään, olisiko sittenkin
helpompi pysäyttää lääkäri, ja milloin, mihin ajankohtaan jos
niin, sillä eihän tiedetty milloin Bonaparte tulee, missä hän
kulloinkin vierailee ja liikkuu, tuuri jos kävisi hän ilmestyisi
kaupunkiin heti huomenna ja koko ongelma olisi pyyhkäisty
päiväjärjestyksestä. Myös sillä tavoin olisi pyyhkäisty, jos
joku marssisi lääkärin ovelle ja pyytäisi häntä unohtamaan
pitonsa tältä vuodelta, maksaisi siitä esimerkiksi jonkinlaisen
luopumispalkkion, onhan näistä nyt kuultu. Olisivat pidot löytäneet
paikkansa myös tammikuussa. Joskus loppiaisen jälkeen. Tai
myöhemmin kevättalvella, kun varastot alkavat tyhjetä myös
kauppiailla. Se olisi paras aika. Kun lainat erääntyvät ja raha
tekee tiukkaa ja tiet ovat siinä kunnossa, ettei täydennyksiä
saavu mistään, ei myöskään vieraita, ei ainakaan keisareita.
Kaikkien puheitten
jälkeen: ei kukaan lähde kolkuttamaan lääkärin ovea niissä
merkeissä, sen tähden, että Hengeleinin joulu peruttaisiin. Ei
kukaan olisi uskaltanut sanoa mitään vaikka sanat olisi laitettu
eteen puhtaaksikirjoitettuna. Ei kannattanut, kaikki sen tiesivät,
lääkärin viimeaikaisessa käytöksessä ei mikään ollut
viitannut luonteen pehmenemiseen taikka järkevään joustamiseen,
päinvastoin, miehen tila oli käynyt mikäli mahdollista aina vain
jyrkemmäksi, huhuiltiin että hän kulki ase kädessä kadulla,
huhuttiin muutakin, naistenmetsästyksestä ja yöllisistä riiteistä
täydenkuun aikaan, huhuttiin vain, ääneen ei puhuttu mitään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti